7 Mayıs 2017 Pazar



ASSURE TASARIM MODELİ

 Öğretimin önceden sistematik olarak planlanması ve materyal seçiminde ve kullanımında verimi artırmayı hedefleyen öğretim tasarımı modeli.
Başka bir deyişle de öğretimde medya ve taknolojinin sistematik kullanımı.(1)

İngilizce bir kelime olan Assure, sözcük anlamı olan güven vermek,garanti etmek sağlamlaştırmak gibi anlamlar taşımaktadır. Assure modeli modeli oluşturan altı aşamanın baş harflerinin birleştirilmesi ile isimlendirilmiştir. (2)



ASSURE TASARIM MODELİ AŞAMALARI 
 

1. Analyze Learners : Öğrencilerin Analizi

ASSURE modelinin ilk aşamasında; öğrenme üzerinde etkili olduğu genel kabul gören
ve öğretim teknolojileri planlamasında dikkate alınması gereken öğrenci özellikleri  incelenmektedir.

 Genel Karakteristikleri

Genel karakteristikler yaş, öğrenme düzeyi, meslek, kültürel ya da sosyo-ekonomik faktörler gibi tanımlayıcı hususları kapsar. 

 Giriş Yeterlilikleri

Hedef kitlenin halihazırda ne biliyor olduğunu ölçerek uygun ortam ve materyaller seçilebilir.

 Öğrenme Stilleri

Öğrenme stili, bir bireyin nasıl algıladığını, öğrenme ortamları ile nasıl etkileşim içine girdiğini ve bu ortama duygusal olarak nasıl tepkide bulunduğunu tanımlayan psikolojik özellikler grubu anlamına gelmektedir(3)




2. State Objectives : Hedeflerinin Belirlenmesi

ASSURE Modelinde öğretim ortamlarını kullanmada ikinci aşama öğretimhedeflerinin belirlenmesidir. Her bir öğrencinin hangi öğrenme hedefine ulaşması beklenmektedir? Bir hedef, öğreticinin derse ne koymayı planladığı değil, öğrencinin dersten ne alması gerektiğidir.

İyi belirlenmiş Hedeflerin ABCD’si

Amaçların yazımında ABCD yaklaşımı kullanılabilir:
Audince (Topluluk) : Öğrencileriniz kimler?
 Behavior (Davranış): Öğretim sonucu kazanılacak ve gösterilecek davranışlar
veya performanslar nelerdir?
Conditions (Şartlar) : Davranışın gerçekleşeceği ortamın şartları nelerdir?
Degree (Derece/Seviye): Gösterilecek öğrenme yetenekleri seviyesi nedir?

Hedeflerin Sınıflandırılması

Bir hedef sonuçta ulaşılması amaçlanan birincil öğrenme tipine göre sınıflandırılır: Bilişsel, duyuşsal, psiko-motor ve bireylerarası (interpersonal) hedefler.

 Hedefler ve Bireysel Farklılıklar

Hedefler, öğrencinin ne öğreneceğini sınırlamak için değil minimum başarı seviyesini ortaya koymak içindir.(3)


3. Select Methods, Media and Materials : Yöntem, Ortam ve Materyallerin Seçimi

 

Yöntemin Seçilmesi

Ortam kullanımına yönelik sistemli bir planda ilk olarak, yöntem, ortam ve materyallerin sistematik şekilde seçilmesi gerekir.

 Ortam Formatının Seçilmesi

ASSURE modeli uygulaması için seçilen ortamın özellikleri aşağıda belirtilmektedir.

 Materyallerin Seçimi

Materyal seçerken faklı teknikler vardır. Levy ve Dickie tarafından kullanılacak
Medya tabanlı materyaller için yedi özellik belirlenmiştir. (3)
(3)


4. Utilize Media and Materials : Ortam ve Materyallerden Yararlanma

 Materyali ve ortamı gözden geçirme

Materyalin kullanılmada önce gözden geçirilerek olası sorunların önüne geçilebilir. Öğrenme ortamı hazırlanarak ders öncesi son kontroller yapılır.

 Materyalleri hazırlama

Eğitimcinin ve öğrencilerini ihtiyaç duyduğu materyallerin toplanıp, ortam ve materyallerin hangi sıra içinde kullanılacağının belirlenmesidir.

 Ortamı hazırlama

Öğretim açısından uygun bir hazırlama aşağıdaki gibi olabilir:
Dersin içeriğini kapsamlı bir şekilde veren bir sunum
Çalışılan konu ile ilgisinin mantıksal izahı
Öğrencinin dikkat etmekle ne fayda sağlayacağını dile getiren motive edici açıklama
Dikkati dersin spesifik yönlerine çeken ipuçları

 Öğrencileri hazırlama

 Konu ile gerçek hayatta uygulamakta oldukları arasındaki ilişkinin soru cevap yöntemi ile incelenmesi.(3)



5. Require Learner Participation: Öğrenci Katılımını Sağlama

Öğrencilere geri bildirim ve öğrenme ortamına katılarak uygulama yapma olanağının sağlanmasıdır.(3)


6. Evaluate and Revise : Değerlendirme ve Revizyon

Ders tasarım sürecinin en çok hatalı kullanılan unsuru olan değerlendirme ve gözden geçirme, kaliteli öğretime ulaşmada vazgeçilmez bir bileşendir. Değerlendirme sürekli bir işlemdir. Değerlendirmeler öğretim öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılır. Örneğin öğretimden önce, öğrenci kabiliyetleri ile kullanmayı düşündüğünüz metotmateryaller arasında uygunluk olduğundan emin olmak için öğrenci karakteristikleri ölçülür. Ayrıca kullanmadan önce materyaller değerlendirilmelidir. Öğretim esnasında değerlendirme, arzulanan bir kabiliyetin öğrenci tarafından pratiğinin yapılması şeklinde olabileceği gibi, kısa bir quiz veya kendini değerlendirme şeklinde de olabilir. Öğretim esnasında değerlendirmenin genel, tespite yönelik bir amacı vardır. Yani öğretim sürecindeki hedeflere ulaşmayı engelleyebilecek öğrenme /öğretme problemlerini ve zorluklarını belirleyip düzeltmeye yöneliktir.(3)



 DİĞER BİLGİLER 

 
(4)

ASSURE MODELİN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI




Hazırlanacak öğretim programının başarılı olabilmesi, o öğretim programının ne kadar iyi planlandığına bağlıdır. Assure model bu planı oluşturabilmek için kullanılan en etkili yöntemlerden biridir. Aşamaları dikkatlice incelendiğinde, öğretimin en önemli bileşenlerinin etkili ve verimli bir biçimde kullanmayı hedeflediği görülür. Bu aşamalar üzerinde yapılacak çalışmalar ile yapılan plan; hem öğrenciler üzerinde, hem de programı yürüten öğretim elemanına çok büyük avantajlar sağlayacaktır.  

Assure modelin çalışkan öğretmenler için bir dezavantajı yoktur. İlla ki bir dezavantaj yazılması gerekiyorsa;

  Öğrettiğiniz her farklı konu için Assure modelin tüm aşamalarını tekrar planlama yapmanız gerekmektedir. Bu süreç ise zaman kaybına sebep olacaktır. Aynı öğretim programını bir başka öğrenci grubuna anlatmak için de Assure modelin tüm aşamalarını yeniden planlamak gerekmektedir. Dolayısı ile yeniden bir zaman kaybı yaşanacaktır, ancak hazırlayacağımız bu yeni planın, öğretme-öğrenme süreci açısından değeri daha büyük olacaktır.(5)
 

KAYNAKÇA

 (1)https://otvmt.files.wordpress.com/2012/03/3-hafta_ders-notu_-c3b6gretim-tasarc4b1m-ve-teknolojisi-sistemi-assure-modeli1.pdf
(2)https://prezi.com/4j3wtmrio2sk/assure-modeli/
(3) https://radicalbrain.wordpress.com/category/ogretim-tasarimi/assure-modeli/
(4)http://maddeyapisi.blogspot.com.tr/2013/05/assure-modeli.html
(5)home.anadolu.edu.tr/~ouysal/documents/uysal-gurcan-malatya.doc

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder